Mustahaikara, Unkari- Black stork, Hungary 2020
Ihmeellinen on haikaran sielunelämä. Vai voisko muna olla naaraan syrjähypystä lähtöisin vai mitä ihmettä nuo puuhaavat?

Tonava - Dravan kansallispuisto
MADARLES.HU © 2015-2019

Tonava - Dravan kansallispuisto
MADARLES.HU © 2015-2019
Eka 23.3. nakattiin pesästä, toista 25.3. ja kolmatta 27.3. ja oisko 29.3. ollut neljännen aika, vai säännöstelläänkö poikasten määrää, ettei tarvii sit untuvikkoja poistaa ruokakunnasta

MADARLES.HU © 2015-2019
Eka 23.3. nakattiin pesästä, toista 25.3. ja kolmatta 27.3. ja oisko 29.3. ollut neljännen aika, vai säännöstelläänkö poikasten määrää, ettei tarvii sit untuvikkoja poistaa ruokakunnasta

MADARLES.HU © 2015-2019
Vielä yksi pyöräytetty...

MADARLES.HU © 2015-2019
Vielä yksi pyöräytetty...

MADARLES.HU © 2015-2019
Vihreät monet sävyt ovat lisääntyneet unkarilaiseen lehtometsään... onko pehmusteitakin lisätty pesään

MADARLES.HU © 2015-2019
Vihreät monet sävyt ovat lisääntyneet unkarilaiseen lehtometsään... onko pehmusteitakin lisätty pesään

MADARLES.HU © 2015-2019
Tämä rouva on aktiivinen hautoja, ettei meinaa pesän pohjalle nähdä - no,
ei taida olla kuoriutuminen olla vielä ajankohtainen

MADARLES.HU © 2015-2019
Tämä rouva on aktiivinen hautoja, ettei meinaa pesän pohjalle nähdä - no,
ei taida olla kuoriutuminen olla vielä ajankohtainen

MADARLES.HU © 2015-2019
Onnittelut mustahaikaran perheelle ensimmäisestä !

..ja myös toisesta

MADARLES.HU © 2015-2019

..ja myös toisesta

MADARLES.HU © 2015-2019
Kaksoset ovat tosi tarkkoina, eihän sitä koskaan tiedä, milloin se mamma pukeltaa lämmintä ruokaa pesään,
nyt näytti melko tummalta

MADARLES.HU © 2015-2019
Kaksoset ovat tosi tarkkoina, eihän sitä koskaan tiedä, milloin se mamma pukeltaa lämmintä ruokaa pesään,
nyt näytti melko tummalta

MADARLES.HU © 2015-2019
Mutsi pukelsi tämmöisen ateria... menen kohta katsomaa. miten se maittaa

MADARLES.HU © 2015-2019
Mutsi pukelsi tämmöisen ateria... menen kohta katsomaa. miten se maittaa

MADARLES.HU © 2015-2019
No eihän nää naperot kokonaisesta kalasta mitään saanu irti. Mutsi otti sen soseutukseen, mutta vielä kerran uudelleen se pullautti tämmöisenään pesään...

MADARLES.HU © 2015-2019
No eihän nää naperot kokonaisesta kalasta mitään saanu irti. Mutsi otti sen soseutukseen, mutta vielä kerran uudelleen se pullautti tämmöisenään pesään...

MADARLES.HU © 2015-2019
Mä niin herkistyin katsomaan miten somasti tuolla kookkaalla nokalla putsataan poikasen siiven alta
- no ei se sitä ollutkaan, vaan pesänpohjan huoltoa

Nyt oli niin paljon kinttuja tontilla, et luulin jollain olevan evästä mukana, ei tullu ruokaa

MADARLES.HU © 2015-2019
Mä niin herkistyin katsomaan miten somasti tuolla kookkaalla nokalla putsataan poikasen siiven alta
- no ei se sitä ollutkaan, vaan pesänpohjan huoltoa

Nyt oli niin paljon kinttuja tontilla, et luulin jollain olevan evästä mukana, ei tullu ruokaa

MADARLES.HU © 2015-2019
Yks kerjäs, ei saanu mitään, kaksi lepää...

MADARLES.HU © 2015-2019
Yks kerjäs, ei saanu mitään, kaksi lepää...

MADARLES.HU © 2015-2019
Täällä tänään eliminoitu pienimmäinen. Surullinen äitienpäivä näin ihmisen ajattelemana. Linnutpa kait tietävät, mikä heille parasta, mutta kuitenkin
.
EDIT:Menin katsomaan,olisiko onneton hetki jo ohi, ei ollut vaikuttaa kuin emo koittaisi niellä pikkuista. Onko tämä käyttäytyminen tavallista?Olen kuvitellut, että surmaavat ja viskaavat pois. Tosin , en ole jäänyt koskaan seuraamaan, jos olen sattunut surman hetkellä paikalle.

EDIT:Menin katsomaan,olisiko onneton hetki jo ohi, ei ollut vaikuttaa kuin emo koittaisi niellä pikkuista. Onko tämä käyttäytyminen tavallista?Olen kuvitellut, että surmaavat ja viskaavat pois. Tosin , en ole jäänyt koskaan seuraamaan, jos olen sattunut surman hetkellä paikalle.
Tässä melko isokokoisen haikaranpoikasen eliminointi... Aikaisemmat poikasten poistamiset mun m ielestä ovat olleet pikkuisia laihoja ... elämä on
http://gemenczrt.hu/media/feketegolya-feszek/
MADARLES.HU © 2015-2019
10. toukokuuta
Aamulla yksi vanhemmista valitsi pienimmän poikanen ja tuhosi sen. Joten kahdella nuorella on vain mahdollisuus kasvaa.
Aiempina vuosina... kolmessa tapauksessa, jolloin tuhottiin yhteensä 5 poikasta. (2017: 1 poikasen, 2015: kaksi poikasen, 2013: 1 poikasen).
Ei ole mitään sääntöä siitä, mikä vanhempi tekee tämän. Toistaiseksi on jokaisessa tapauksessa valittu pienin, heikoin poikasen.
Yksi pesäkameravalvonnan tarkoituksista on oppia heidän jarrutuskäyttäytymistään, johon tämä kuuluu. Ilmiö esiintyy säännöllisesti myös muissa lajeissa kuin haikarat (esim. Kookos). Vanhat linnut valitsevat sekä aktiivisella että passiivisella tavalla, kaikki lajista ja yksilöstä riippuen.
Tässä melko isokokoisen haikaranpoikasen eliminointi... Aikaisemmat poikasten poistamiset mun m ielestä ovat olleet pikkuisia laihoja ... elämä on
http://gemenczrt.hu/media/feketegolya-feszek/
MADARLES.HU © 2015-2019
10. toukokuuta
Aamulla yksi vanhemmista valitsi pienimmän poikanen ja tuhosi sen. Joten kahdella nuorella on vain mahdollisuus kasvaa.
Aiempina vuosina... kolmessa tapauksessa, jolloin tuhottiin yhteensä 5 poikasta. (2017: 1 poikasen, 2015: kaksi poikasen, 2013: 1 poikasen).
Ei ole mitään sääntöä siitä, mikä vanhempi tekee tämän. Toistaiseksi on jokaisessa tapauksessa valittu pienin, heikoin poikasen.
Yksi pesäkameravalvonnan tarkoituksista on oppia heidän jarrutuskäyttäytymistään, johon tämä kuuluu. Ilmiö esiintyy säännöllisesti myös muissa lajeissa kuin haikarat (esim. Kookos). Vanhat linnut valitsevat sekä aktiivisella että passiivisella tavalla, kaikki lajista ja yksilöstä riippuen.