Syysmuutto 2014 - Fall migration 2014
Kiitos tiedosta Mimmu, pitääkin katsoa kalapaikka.
Teroa ei vuoretkaan näköjään pelota. Näyttäisi liitelevän yli kiertelemättä.
Nyt kuitenkin Tero lähestyy suoraan kohti juomapaikkaa eli vuoristossa olevaa patoallasta, matkaa enää 35km :greenstars:mene nyt ihmeessä juomaan, olisikohan istutettua kalaakin tarjolla...
edit; Tero onkin jo näköjään käymässä yöpuulle, paikannuskorkeus vain 14m korkeammalla kuin karttatieto antaa tuohon kohtaan,nopeus 0 ja lentosuuntaakaan ei ole saatu. Eli virvoittavan veden saavuttaminen jää huomiselle.Yritähän poika jaksaa vielä huomiseen,pikku tunnin pyrähdys vain
Teroa ei vuoretkaan näköjään pelota. Näyttäisi liitelevän yli kiertelemättä.
Nyt kuitenkin Tero lähestyy suoraan kohti juomapaikkaa eli vuoristossa olevaa patoallasta, matkaa enää 35km :greenstars:mene nyt ihmeessä juomaan, olisikohan istutettua kalaakin tarjolla...
edit; Tero onkin jo näköjään käymässä yöpuulle, paikannuskorkeus vain 14m korkeammalla kuin karttatieto antaa tuohon kohtaan,nopeus 0 ja lentosuuntaakaan ei ole saatu. Eli virvoittavan veden saavuttaminen jää huomiselle.Yritähän poika jaksaa vielä huomiseen,pikku tunnin pyrähdys vain
Juuri 27.10 puuttuu paljon paikannustietoa joten kalapaikkaa ei löydy mutta kun seutua katselee niin mahdollisen paikan voi ehkä arvioida mittausta varten. Koska tuon viimeisimmän paikannuksen ja "kalapaikan etäisyys on suuri niin mittauksen tein "laajalla skaalalla" yhdestä kartasta ilman sen liikuttelua ja sain tulokseksi n.2000km. Kun karttaa suurentaisi ja mittaisi huolellisesti matkan kaikkine kiemuroineen niin kyllähän kilometrejä voi heittää varmaan tuhat lisää. Sanoisimpa siis,että nyt mennään äärirajoilla jos ruokaa ja vettä ei ole tuon 27.päivän jälkeen Tero saanut. Eihän Saharankaan ylitys ole yhtä pitkäkestoinen matka minkä Tero on nyt lennellyt samoissa äärioloissa.
Ettei vaan kuitenkin ne lähtöpäivien tuulet suistaneet Teroa reitiltä ja nyt ollaan, tai on oltu jo pitkään,eksyksissä.
Eihän esim. tuossa 29-31.10 tehdyssä lennossa kohti itää ja Persianlahtea Bahrainin yläpuolelle ole mitään järkeäkään kun Tero 160km ennen rantaa kääntyi uudestaan kohti etelää. Noissa olosuhteissa säästetään energiaa eikä lennetä kolmea päivää kiemurrellen aavikon yllä vain lopuksi kääntyäkseen 90 astetta eri suuntaan.
Saas nähdä kuinka, ja minne, tämä seikkailu päättyy...
edit; 1.11 klo 11:53 Tero on tehnyt tällaisen koukkauksen alueelle jossa näyttäisi olevan vettä. Eri juttu sitten on oliko vettä vai oliko jokin teollisuuden juomakelvoton sakka-allas, kuitenkaan aikaa tuolla ei ole tuhlattu yhtään vaan matka on aikatietojen perusteella jatkunut ehkäpä keskeytyksettä
Ettei vaan kuitenkin ne lähtöpäivien tuulet suistaneet Teroa reitiltä ja nyt ollaan, tai on oltu jo pitkään,eksyksissä.
Eihän esim. tuossa 29-31.10 tehdyssä lennossa kohti itää ja Persianlahtea Bahrainin yläpuolelle ole mitään järkeäkään kun Tero 160km ennen rantaa kääntyi uudestaan kohti etelää. Noissa olosuhteissa säästetään energiaa eikä lennetä kolmea päivää kiemurrellen aavikon yllä vain lopuksi kääntyäkseen 90 astetta eri suuntaan.
Saas nähdä kuinka, ja minne, tämä seikkailu päättyy...
edit; 1.11 klo 11:53 Tero on tehnyt tällaisen koukkauksen alueelle jossa näyttäisi olevan vettä. Eri juttu sitten on oliko vettä vai oliko jokin teollisuuden juomakelvoton sakka-allas, kuitenkaan aikaa tuolla ei ole tuhlattu yhtään vaan matka on aikatietojen perusteella jatkunut ehkäpä keskeytyksettä
Pikku päivitys ystävistämme
Ilpo sininen on perillä
Rouvat Helena pinkki ja Seija punainen ovat perillä tai lähellä ainakin
Jaska keltainen,perillä.
Heikki musta kateissa/oletettavasti menehtynyt
Tero punainen,matkalla
Pohjois Afrikassa Birgit valkoinen, matkalla/kadonnut Saharan ylityksen aikana. Samu vihreällä on joko matkalla tai on hyväksynyt tuon paikan tämän talven talvehtimisalueekseen
Lisäksi teillä tietymättömillä ovat myös Agle ja Lalli
eli kymmenestä sateliittisääksestä yhteys taitaa olla vain kolmeen tällä hetkellä
viimeisimmät paikannuspäivät merkitty " yhteydestä" riippuen vihreällä tai mustalla
Ilpon ja Teron etäisyys on pyöriät 6000 km...
Ilpo sininen on perillä
Rouvat Helena pinkki ja Seija punainen ovat perillä tai lähellä ainakin
Jaska keltainen,perillä.
Heikki musta kateissa/oletettavasti menehtynyt
Tero punainen,matkalla
Pohjois Afrikassa Birgit valkoinen, matkalla/kadonnut Saharan ylityksen aikana. Samu vihreällä on joko matkalla tai on hyväksynyt tuon paikan tämän talven talvehtimisalueekseen
Lisäksi teillä tietymättömillä ovat myös Agle ja Lalli
eli kymmenestä sateliittisääksestä yhteys taitaa olla vain kolmeen tällä hetkellä
viimeisimmät paikannuspäivät merkitty " yhteydestä" riippuen vihreällä tai mustalla
Ilpon ja Teron etäisyys on pyöriät 6000 km...
Kiitos Juuso yhteenvedosta!
Havainnollinen yhteenveto sääksistä! Kiitos. Tero on edennyt tänään kohti merta, mutta matkaa on vielä todella paljon!! Hirvittää...
Tero oli viihtynyt tuolla padolla vuorokauden
Kyllä tuo uskalikko olikin taukoa ja ainakin nestettä vaille. Ehkäpä Tero on saanut myös kupunsa täyteen,toivottavasti. On varmasti ylittänyt myös uutiskynnyksen jos on kalastellut tuolla
Tero on n. 100km päässä Punaiselta mereltä ja voisi olettaa, että kun tämä viimeinen paikannus on tänään puoliltapäivin niin Tero jatkaa suoraan yli
Heikin viimeinen paikannuspaikka on rannalta n.730km etäisyydellä jos suunta pysyy kohti lounasta... ethän mene sinne Tero ethän
Kyllä tuo uskalikko olikin taukoa ja ainakin nestettä vaille. Ehkäpä Tero on saanut myös kupunsa täyteen,toivottavasti. On varmasti ylittänyt myös uutiskynnyksen jos on kalastellut tuolla
Tero on n. 100km päässä Punaiselta mereltä ja voisi olettaa, että kun tämä viimeinen paikannus on tänään puoliltapäivin niin Tero jatkaa suoraan yli
Heikin viimeinen paikannuspaikka on rannalta n.730km etäisyydellä jos suunta pysyy kohti lounasta... ethän mene sinne Tero ethän
Tero on istuskellut(oletettavasti) ainakin padon päällä ja jonkin rakennuksen katolla
Toivottavasti joku on bongannut Teron]
Toivottavasti joku on bongannut Teron]
Kiitos Juuso tiedoista! Täällä sitä ollaan itsekukin niitä kurkkimassa ajoittain
Agle-pienoinen taitaa jäädä mysteeriksi, sääli Onhan tämä suuri vääryys jos nuorikon muuttomatka jäi 110km pituiseksi.
Eipä tuosta lyhyeksi jääneestä reitistä saa mitään irti oikeastaan.Sen verran tuosta selviää,että reiluun myötätuuleen on lennetty koska toiseksi viimeisellä paikannuksella nopeutta oli huimat 38km/h. Viimeiseksi jääneellä paikannuksella nopeus oli enää 8km/h.
Näin ollen nopeuksien ja lentosuunnan perusteella Agle on kääntynyt takaisin päin ja ilmeisesti vastatuuleen ja on kadonnut sen jälkeen.
Viimeisellä paikannuksella korkeutta on 803m. GE näyttää paikannuskohtaan maanpinnan korkeudeksi 399m eli Agle olisi sen mukaan paikannuhetkellä turvallisesti 400m korkeudella. Myös toiseksi viimeisellä paikannuksella korkeutta oli reilusti, 802m. Kun maanpinnan korkeudeksi GE antaa tuohon kohtaan 130m niin Agle on lennellyt tuon kaivosalueen yli 670m korkeudelta.
Lentokorkeus on siis pysynyt 2 paikannuksen/ ainakin 2 tunnin ajan tosi vakaana eli sen perusteella ongelmista ei olisi tietoakaan.
Jos Agle ei olisi kääntynyt ympäri niin voisi olla 99% varma, että lähetin on sipannut heti alkuunsa, mutta tuo käännös....
Eipä tuosta lyhyeksi jääneestä reitistä saa mitään irti oikeastaan.Sen verran tuosta selviää,että reiluun myötätuuleen on lennetty koska toiseksi viimeisellä paikannuksella nopeutta oli huimat 38km/h. Viimeiseksi jääneellä paikannuksella nopeus oli enää 8km/h.
Näin ollen nopeuksien ja lentosuunnan perusteella Agle on kääntynyt takaisin päin ja ilmeisesti vastatuuleen ja on kadonnut sen jälkeen.
Viimeisellä paikannuksella korkeutta on 803m. GE näyttää paikannuskohtaan maanpinnan korkeudeksi 399m eli Agle olisi sen mukaan paikannuhetkellä turvallisesti 400m korkeudella. Myös toiseksi viimeisellä paikannuksella korkeutta oli reilusti, 802m. Kun maanpinnan korkeudeksi GE antaa tuohon kohtaan 130m niin Agle on lennellyt tuon kaivosalueen yli 670m korkeudelta.
Lentokorkeus on siis pysynyt 2 paikannuksen/ ainakin 2 tunnin ajan tosi vakaana eli sen perusteella ongelmista ei olisi tietoakaan.
Jos Agle ei olisi kääntynyt ympäri niin voisi olla 99% varma, että lähetin on sipannut heti alkuunsa, mutta tuo käännös....
- Molly
- Registered user
- Viestit: 5111
- Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
- 14
- Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland
Samu lähettää terveisiä fb:n puolella. On selvittänyt Saharan, ja on nyt Nigerissä. Yksi huoli vähemmän Toivottavasti saadaan karttapäivitykset tänne perinteisellekin puolelle, niin pääsee zoomailemaan
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Hienoja uutisia Jaskasta ja Samusta! Vielä kun saataisiin Tero ja Birgit Saharan eteläpuolelle!
Eli Samu sitten pitänyt tuosta pohjoisen Afrikan ilmastosta, viidakko/"sademetsä"-olosuhteet vetävät sitäkin puoleensa
Olisikohan Jaska "nyt" perillä
Teron tietoja odotellessa halusin varmistuksen tuohon aikaisemmin mainittuun "siksak"-lentoon ja kyllä, tuo siksakki on johtunut "luovimisesta" tuulten mukaan. Kaakkoon lentäessä Tero menettää tasaisesti korkeutta ja kun suunta on koilliseen Tero on ottanut uudestaan korkeutta lasketellakseen taas "alamäkeen".
Tuossa pieni esimerkkipätkä;
Eli taloudellisinta mahdollista menoa noissa olosuhteissa
kumpaas tuulensuuntaan on alamäki, myötä- vai vastatuuleen... arvelisin,että vastatuuleen lasketellaan "alamäkeen"
Ympyrässä lentosuunta paikannushetkellä ja nuo "isolla" merkatut metrilukemat ovat vaan maanpinnan korkeuksia merenpinnasta paikannuskohdassa.
Olisikohan Jaska "nyt" perillä
Teron tietoja odotellessa halusin varmistuksen tuohon aikaisemmin mainittuun "siksak"-lentoon ja kyllä, tuo siksakki on johtunut "luovimisesta" tuulten mukaan. Kaakkoon lentäessä Tero menettää tasaisesti korkeutta ja kun suunta on koilliseen Tero on ottanut uudestaan korkeutta lasketellakseen taas "alamäkeen".
Tuossa pieni esimerkkipätkä;
Eli taloudellisinta mahdollista menoa noissa olosuhteissa
kumpaas tuulensuuntaan on alamäki, myötä- vai vastatuuleen... arvelisin,että vastatuuleen lasketellaan "alamäkeen"
Ympyrässä lentosuunta paikannushetkellä ja nuo "isolla" merkatut metrilukemat ovat vaan maanpinnan korkeuksia merenpinnasta paikannuskohdassa.
Birgit päässyt yli Saharan Senegaliin ja Tero yli Asirin vuoriston Jemeniin. Tuo Teron reissaaminen on kyllä ollut yhtä yhtä päätöntä, kuin Lallin viime vuonna...vaikeemman kautta