Syysmuutto 2013 - Fall migration 2013

juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Heikki on hyvin aktiivinen sääksi-poika. Ohjelmaa on paljon ja Heikki etsii itselleen viihdykkeeksi uusia paikkoja kalastukseen ja yöpymiseen. Siksipä nämä tarinat tuppaa paisumaan. Tässä Heikin Tammikuuta;

2.1 Päivämatkaa 12.9km. Yöpaikan vaihto tänään. Ensin Heikki lentää vakiopaikalle joen rantaan neljän tunnin ajaksi ja täältä matalikolle. Sieltä Heikki palaa takaisin joenrantaan taas neljäksi tunniksi josta lennetään takaisin metsäsaarekkeelle klo 15. Heikki kuitenkin vaihtaa yöpaikkaa ja on klo 17 jo taas saaressa mutta tällä kertaa sen itärannalla jossa myös yöpyy.

3.1 Päivämatkaa 12km. Heikki keksii tänään itselleen uuden yöpaikan. Klo 05 Heikki on vakiopaikallaan joenrannassa. Täältä lennetään matalikolle josta paikannukset klo 07 ja 09. Matalikolta lennetään yösaarekkeelle jo klo 13. Tuolta Heikki lentää vielä 1.4km koilliseen kahden pienemmän joen mudostaman ison saaren pohjoiskärkeen. Ilmeisesti ensin kalastellaan koska klo 15 ja 17 paikannukset tulevat 10m päässä rannasta.
Tuosta samasta pisteestä Heikki on paikannettu viimeksi niinkin kaukaa kuin 4.11 aamu 5 aikaan. Silloin Heikki vietti tuon edellisen yönsä 140m päässä ylempänä joen rannalla. Lisäksi Heikki on kerran 17.12 klo 15 käynyt tämän yöpaikan edessä kalassa. Tuo aluehan on Heikin talvireviirin koilliskulma.

4.1 Päivämatka 15.6km. Heikki lentää reviirin koilliskulmalta suoraan tutulle paikalle pääjoen rannalle 4.8km matkan. Tuolta suunnataan matalikolle josta paikannukset klo 09 ja 11. Matalikolta palataan joen rannalle josta lennetään metsäsaarekkeelle klo 15. Heikki on saarekkeella pienessä liikkeessä koko lepoajan.

5.1 Päivämatka 17.9km. Yömaja vaihtuu taas. Heikki lentää ensin 6km matkan suoraan matalikolle josta paikannus jo klo 07. Tuolta lennetään vakiopaikalle joen etelärannalle josta paikannus klo 09. Tästä suunta ylhäältä pääjokeen laskevan joen suistoon josta paikannukset klo 11 ja 13. Yösaarekkeella ollaan klo 15 mutta klo 17 Heikki on jo 4.7km päässä saarenkärjessä aloittamassa yöpymistä.

6.1 Heikki käy taas uudessa paikassa, päivämatkaa 7.3km. Yllättäen jo klo 03 Heikki suunnistaa saareltaan 2.2km itäkoilliseen keskelle maa-aluetta jossa paikannusten mukaan ei ole aikaisemmin vieraillut. Tämä maa-alue erottuu isoimpana vaaleana länttinä keskeltä vihreyttä jokien välissä. Oletettavasti on joskus palanut tämäkin läntti. Mitä lie Heikki tuolta etsii koska viihtyy tuolla vielä klo 05 aikaan. Vai onko Heikki tullut häirityksi saaren kärjessä eikä ole hämärässä uskaltanut lentää toiselle yömajalle metsäsaarekkeeseen asti. Tuolta Heikki lentää aamulla 1.7km matkan pääjoen tutuille rannoille ja viihtyy siellä 07 – 11 välisen ajan. 2 paikannusta tulee väijytolpalta. Tuolta Heikki suuntaa vastarannalla olevan saaren itärannalle josta paikannukset klo 13 ja 15. Klo 17 Heikki on palannut tuonne saaren kärkeen joten ei Heikki tuolla pahasti tullut viime yönä häirityksi, jos siitä oli edes kysymyskään.

7.1 Heikki kekkaa taas uuden yöpaikan itselleen. Päivämatka 14.4km. Heikki on 03 vielä yösaarella. 05-09 on vietetty joen rannalla. Klo 11 Heikki on matalikolla 170m korkeudessa ja suunta on merelle päin. Klo 13 Heikki on ehtinyt jo 6km päähän lounaaseen metsäsaarekkeen alapuolella virtaavan joen alkupäähän paikkaan jossa 2 pienempää jokea yhtyy. Yöpaikkana käytetylle metsäsaarekkeelle matkaa tuolta on 1.4km. Heikki ei kuitenkaan mene yöksi tuonne vaan tekee itselleen uuden yömajan pääjoen pohjoispuolelle saaren rantaan, joka sijaitsee vastapäätä joella sijaitsevaa kalastusaluetta. Tuollakin Heikki on koko yön pienessä liikkeessä.

8.1 Päivämatka 9.9km.Klo 07 Heikki on siirtynyt yöpuulta vastarannalle 600m päähän vakiopaikoille. Tästä jatketaan tänään jokea pitkin alajuoksulle päin. Klo 09 ollaan jo 2.1km alavirran suunnalla. Heikki kuitenkin lentää paikannuksen aikoihin länteen kohti ylävirtaa rannan suuntaisesti. Klo 11 paikannus tulee taas jo alavirran suunnalta keskellä jokea olevalta matalikolta ja suunta on kohti etelää eli ollaanko menossa joen rantaan vai yli siitä merelle. Klo 13 Heikki oli jo tuon ylhäältä laskevan joen suistossa josta suuntasi viimeöiselle yöpaikalle pääjoen saaren rannalle sinne kuitenkaan pysähtymättä vaan suuntasi takaisin koilliseen 3.5km päähän metsäsaarekkeelle yöpymään klo 17. Yön aikana on taas liikuttu puusta toiseen.

9.1 Päivämatka 8.6km. Klo 05 Heikki on paikannettu 800m yösaarekkeen alapuolella ja suunta kohti etelää. Seuraavat paikannukset tulevatkin saarekkeen alapuolelta virtaavan ja pääjokeen yhtyvän joen suistosta. Sieltä Heikki on suunnistanut 1.6km päähän pääjoen etelärannalle klo 11. Heikki on palannut klo 13 jo yösaarekkeelle ja jää sinne hyvissä ajoin.

10.1 Päivämatka 8.9km. Heikki toistaa eiliset kuviot. Ensin suistoalueelle ja sieltä pääjoen alajuoksun etelärannalle, Heikki käy myös keskellä jokea näkyvällä matalikolla. Joelta palataan klo 13 takaisin metsäsaarekkeelle jonne Heikki myös taas jää hyvissä ajoin. Klo 13-17 paikannukset tulevat saarekkeelta samalta oksalta. Yöksi Heikki siirtyy 40m päähän.

11.1 Päivämatka 16.5km. Klo 07 ollaan pääjoen alajuoksulla eteläisellä rannalla josta Heikki suunnistaa yläjuoksulle päin länteen vakiokalastuspaikalleen. Klo 09 Heikki käy jännästi yösaaressaan piipahtamassa. Viimeksi yötä tuolla on vietetty 6.1. Tuolta Heikki lentää takaisin alajuoksulle josta on paikannukset samasta kohtaa klo 11 ja 13. Koska paikka on 20m päässä rannasta ja korkeuslukemat näyttävät 0 ja 10m niin olisikohan Heikki löytänyt uuden päivystystolpan itselleen. Klo 15 Heikki on paikannettu jo yöpymissaarekkeelta mutta lentää kuitenkin lounaan suuntaan 10m korkeudella nopeudella 1km/h. Menossa siis vai laskeutumassa illan viettoon…

12.1 Päivämatka 16.7km. Yöpaikka vaihtuu. Heikki lentää yösaarekkeelta suoraan matalikolle ja on jo klo 07 paikannettu sieltä rannalta. Täältä Heikki lentää jokipaikalleen ja jatkaa täältä joen alajuoksulle kapealle, n. 200m leveälle rantakaistaleelle. Joki ja meri ovat molemmat 100m päässä paikannuksesta. Tuolta Heikki suuntaa taas toiselle yöpymisalueelleen saaren kärkeen. Ilta ja yö on paikannusten mukaan kiireinen, paikka vaihtuu koko ajan ja onpa klo 01 paikannus joen vastarannalta josta myös uusi päivä alkaa, Heikki palaa tuonne pisteeseen klo 05 aamulla.

13.1 Yöpaikka vaihtuu taas.Tämän päivän Heikki paikannusten mukaan kalastelee pääjoen rannoilla 5km matkalla. Klo 15 Heikki on vuorostaan jo metsäsaarekkeella ja asettuu levolle saman tien. Klo 17 ja 01 paikannukset tulee samasta paikkaa. Päivämatkaa paikannusten mukaan kertyy 11.5 km.

14.1 Heikki löytää uuden kalastuspaikan. Päivämatka 11.5km.Heikki suuntaa ensin pääjoen alkupäähän kalaan. Ensin kalastellaan joen etelärannalla josta siirrytään vastarannalle saaren luokse. Tuolta Heikki suunnistaa yllättäen pohjoisesta pääjokeen laskevan pikkujoen alkupäähän viihtyen siellä parin paikannuksen verran. Tämä on Heikille uusi paikka, ainakaan paikannuksia tuolta ei aikaisemmin ole saatu. Tuolta Heikki lentää pohjoiseen 2.5km matkan yösaarekkeelleen ollen siellä klo 17. Samalla yöorrella Heikki on kököttänyt klo 01 ja 03.

15.1 Päivämatka 12.9km. Heikki pysähtyy matkalla matalikolle pääjoen pohjoisrannalla saaren edustalle klo 05-07 eli vakiopaikkansa vastarannalle. Klo 09 Heikki on matalikolla rannalla 100m päässä merestä. Suunta on kuitenkin kohti etelä-lounasta joten matalikon päälle Heikki on matkalla. Klo 11 Heikki on jo tutulla paikallaan joen etelärannalla. Klo 13 ollaan jo taas metsäsaarekkeella. Klo 15 paikannus tulee vielä samasta puusta, muut paikannukset yöltä tulevat eri paikoista n.40m päässä toisistaan.

16.1 Päivämatkaa mitattu 15.5 km. Heikki lentää yöpymissaarekkeelta suoraan matalikon ylle 7.2km matkan. Paikannukset matalikon yltä klo 07 ja 09. Tuolta Heikki lentää pikkujoen jokisuistoon ja siitä pitkästä aikaa tuonne ”nakerrusjoelle” josta jatkaa vielä pääjoen pohjoisrannalla olevan ison saaren rannalle. Nämä paikannukset tulevat n.800m sisällä toisistaan eli pitkiä siirtymiä ei ole tehty. Tuon pääjoen ison saarenkin vesi on varmaan aikojen kuluessa nakertanut irti muusta mantereesta. Ehkäpä vähän poikkeuksellisesti Heikki on vasta klo 17 paikannettu yösaarekkelta.

17.1 Päivämatka 15.9km. Heikki suunnistaa taas suoraan matalikolle, paikannukset tuolta klo 07 ja 09. Tuolta Heikki lensi pääjoen alkupäässä olevan ison saaren etelänpuoleiselle rannalle ja menee täältä 5.4km matkan yösaarekkeelle jo klo 13.

Tähän loppuu GE,n pampulat. Vilkas poika tuo Heikki :lol: hyvä niin.
Viimeksi muokannut juuso, 02 Helmi 2014 00:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Eila
Registered user
Viestit: 9057
Liittynyt: 04 Touko 2013 20:00
10

Viesti Kirjoittaja Eila »

No kylläpäs onkin Heikki-pojan päivissä menoa ja meininkiä!Juusolle taas kiitos erinomaisesta dokumentoinnista! :chat:
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Tässä Heikin Tammikuun loppu. Tuli taas pitkä tarina mutta etenkin 22-23.1 välisenä yönä tapahtuu jotain mikä sekoittaa Heikin päiväohjelman muutamaksi päiväksi totaalisesti. Jaksolla otetaan myös taas uusia yöpymispaikkoja käyttöön. Tässäpä tuo tarina;

18.1 Päivämatka 15.8km. Heikki lensi joelle klo 07. Klo 09 ollaan matalikon länsilaidalla rantaviivan tuntumassa ja suunta rannanmyötäisesti koilliseen. Klo 11 ollaan rannalla 600m päässä edellisestä mutta suunta on takaisin edelliselle paikannukselle päin. Klo 13 Heikki on jo 3.5km päässä idän suunnalla joen ja meren erottavan kapean rantakaistaleen alkupäässä. Tuolta Heikki on suunnannut yösaarekkeelle klo 15 jonne myös jää.

19.1 Päivämatka 14.2km. Klo 03 Heikillä on suunta jo kohti lounasta yösaarekkeen lounaiskulmalla mutta klo 05 Heikki onkin paikannettu tuon pisteen koillispuolelta 30m päästä eli Heikki on pistänyt ”virsut ympäri”. Klo 07 ollaan jo matalikon itäkulmilla ja nokka on kohti etelälounasta eli merelle päin. Klo 09 ollaan matalikon länsilaidalla ja nokka on taas uudelleen kohti etelälounasta. Yösaarekkeelle matkan varrelle osuvan pienemmän joen suistoalueella ollaan klo 11 ja yösaarekkeella klo 15.

20.1 Päivämatka 11.2km. Tänään kalasteltiin vain pääjoella. Vakiopaikoilta suunnattiin 2.5km päähän alajuoksulle ja klo 09 ja 11 paikannukset tulevat joen keskellä olevan hiekkasärkän luota. Klo 11 paikannuksen kurssin mukaan Heikki lentäisi suoraan yläjuoksulle päin länteen. Joki on tuosta kohtaa n. 1km leveä joten onhan siinä kyllä tilaa lennellä ympyrääkin. Matkalla kohti yösaareketta Heikki käy taas pikkujoen suistoalueella. Yösaarekkeella ollaan totutusti klo 15. Yönsä Heikki on koisinut hyvin, klo 17-03 paikannukset tulevat samasta ”puusta”.

21.1 Päivämatka 15km. Klo 07 ja 09 Heikki on kalastellut joen rannalla vakiopaikoillaan. Täältä on lennetty matalikolle ja klo 11 lento olisi jatkumassa kohti lounasta merelle päin edelleen. Paluun yösaarekkeelle Heikki tekee pääjoen alajuoksun hiekkasärkän kautta ja on taas klo 15 yömajassa. Heikin kaikki yöpaikannukset (17-05) on tismalleen samoista puista kuin edellisenä yönäkin erotuksena se, että nyt paikka on vaihtunut paikannusten välillä.

22.1 Päivämatka 17km. Heikki tulee ilmeisesti yöllä häirityksi. Klo 07 ja 09 Heikki on kalastellut taas joen rannalla vakiopaikoillaan. Täältä on lennetty matalikolle ja klo 11 Heikin nokka näyttää suoraan kohti etelää merelle päin. Paluun yösaarekkeelle Heikki tekee taas pääjoen alajuoksun hiekkasärkän kautta ja on klo 15 yömajassa. Klo 03 tapahtuu jotain koska Heikki on lentänyt n.1km päähän länsilounaaseen erään pikkujoen alkupäähän sen rantapusikkoon jossa on paikannus myös 05 aikaan. Mikä lie syynä, jotain häiriötäkö? Yleensähän Heikki pysyy aamuun asti paikoillaan. Lisäksi Heikki on klo 03 aikaan lentämässä kohti kaakkoa mutta on kuitenkin klo 05 palannut samaan pisteeseen takaisin. Täällä Heikki ei ole vielä paikannusten mukaan käynyt joten olemme taas uusissa maisemissa ja aika outoon aikaan hämärässä.

23.1 Päivämatka 10.8km. Mitä lie viimeyönä olikaan niin ehkäpä pienet stressin merkit näkyvät tänään Heikin päiväohjelmassa jossa kalastellaan vain jokimaisemissa. Heikki mm. paikannusten mukaan lentäisi reittiä selkeästi päinvastoin kuin aikaisempina päivinä. Yleensähän Heikki lentää jokireissut lännestä itään joen vakiopaikoille mutta tänä aamuna Heikki lentääkin suoraan pääjoen alajuoksulle n. 2km päähän vakiopaikalta. Heikki on klo 05 ja 07 paikannusten aikaan tuolla rantapusikoissa. Meren rantaan tuosta on n. 500m matka. Seuraava paikannus klo 11 tulee jo vakiopaikoilta. Tuosta klo13 Heikki lentää joen yli suuren saaren kärkeen 600m päähän vastarannalle. Klo 15 Heikki on tuolla tutulla metsäsaarekkeella mutta jostain syystä ei jää sinne vaan lentää viimeöiselle yöpymispaikalle klo17 ja nyt vähän syvemmälle metsään pikkujoen rannasta. Yöllä on puuta vaihdettu joka paikannuksella.

24.1 Päivämatka 21.3km. Heikin meno poikkeaa edelleen totutusta. Myös yöpaikka vaihtuu tänään. Onkohan tällainen reittienmuutos tosiaan merkki esim. stressistä koska tähän liittyy nyt selkeästi tuo poikkeukselliseen aikaan tehty yöpaikan vaihto. Heikki lentää aamun ensimmäisen pätkän taas vanhojen rutiinien mukaisesti lounaaseen joen rannalle vakiopaikoille ja viihtyy siellä klo 05 ja 07. Sitten Heikki saa jonkin hepulin ja lentää länteen 5.8km päähän keskelle hiekkaista pusikkoa uudelle paikalle. Meren rantaan tuosta on 1.4km. Tuolta lennetään itään 6km meren ylle ohi matalikon ja seuraava paikannus tulee mereltä peräti 610m korkeudesta ja nopeuttakin on 21km/h, suuntana koillinen eli rantaa kohti. Etäisyyttä rantaan on 1.8km ja noin ulkona mereltä Heikki on paikannettu aikaisemmin vain kahdesti, 29.12 ja 7.1. Klo 13 Heikki on paikannettu meren rannalta josta Heikki lentää vielä uudelleen vakiopaikalle pääjoen rannoille ja suuntaa täältä toiselle vakioyöpymispaikalleen saaren kärkeen klo 15 ja jää sinne. Heikki saa levättyä onneksi hyvin koska klo 17-03 paikannukset tulevat samasta pisteestä.

25.1 Päivämatka 23.3km. Heikin meno vaan yltyy ja yöpaikka vaihtuu taas ja täysin uuteen sellaiseen. Ensin lennetään pääjoen rannalle alajuoksulle klo 05. Tuolta Heikki lentää taas 7km länteen tuonne keskelle maa-alueelle jossa vieraili eilenkin, tämä paikannus tulee 500m ylempänä eilisestä ja matkaa rannalle on jo 1.9km. Nyt kaikki tiedot näyttävät nollaa korkeutta myöten eli köpötteleekö poitsu maassa tuolla klo 07 aikaan. Tuolta Heikki lentää pääjoen vakiopaikoilleen viihtyen tuolla klo 09 ja 11. Tuolta Heikki lentää takaisin matalikon suunnalle koska on paikannettu sen läheltä klo 13 n. 350m päässä merestä rannalta. Tuolta lennetään vielä pikkujoen suistoalueelle klo15. Heikki ei mene tuolta metsäsaarekkeelle vaan on klo 17 paikannettu 730m metsäsaarekkeen alapuolelta kahden pikku puron risteyksestä. Tuonne Heikki jää sitten yöksi. Tuolla paikalla Heikki on vieraillut aikaisemmin kahdesti. 16.11 viettäen päivälevon siellä klo 13-15. Samasta paikkaa Heikki on lentänyt ohi 9.1 klo 05 kohti etelää 22km/h nopeudella...

26.1 Päivämatka 31.8km. Heikin touhu menee vaan ihmeellisemmäksi. Tänään käydään vielä kauempana ja yöpaikka vaihtuu taas aivan uuteen. Klo 07 Heikki on jo lentänyt 11km päähän länteen Mutadua-kylän alapuolelle 1.6km etäisyydelle kylästä. Korkeutta on 200m ja suunta on kohti luodetta eli kohti kylän länsipuolta. Kuitenkin klo 09 Heikki on paikannettu vielä kauempaa lännestä, 2.6km päässä edellisestä paikannuksesta. Korkeutta on huimat 810m ja ja nopeuttakin on 31km/h eli melkein muuttomatkan nopeus. Kurssi tässä vaiheessa on jo rannan myötäisesti kohti itäkoillista eli kotia kohti. Missä asti lie käynyt. Pebane on paikannuksesta 25km päässä. Klo 11 ollaan palattu jo tutulle jokipaikalle. Klo 13 Heikki on sitten jo meren matalikolla kalastelemassa josta palaa takaisin joen rantaan ja yllättäen jää myös viettämään joelle yönsä!. Klo 17 paikannus tulee joen vastarannalta saaren kärjestä mutta klo 01 ja 03 Heikki on paikannettu taas tuolta kalastusalueelta joen etelärannasta. Molemmat paikannukset tulevat rannan läheltä veden päältä eli onko Heikki nukkunut tänä yönä ollenkaan?

27.1 Päivämatkaa 10.7km. Heikki on aamulla klo 05 vielä joen yllä. Klo 07 paikannus on matalikolta 180m korkeudelta. Nopeutta on 16km/h ja suunta kohti itää. Klo 09 ja 11 paikannukset on rannalta matalikon takaa ja molemmat samasta pisteestä, rantaan on matkaa 500m. Tuolta Heikki lentää 2.7km matkan yösaaren kärkeen ja jää sinne klo 13. Heikki on selvästi väsynyt, klo 15,17 ja 03 paikannukset tulevat samasta puusta ja 2 muutakin ovat nipussa 20m päässä. Paikannusten mukaan siis klo 13-03 välisenä aikana olisi liikuttu vain 60m puunvaihtojen vuoksi.

28.1 Päivämatka 14km. Ensin Heikki lentää joellensa ja siihen laskevan pikkujoen itäpuolelle klo 05. Klo 07 ollaan matalikolla ja 09 ollaan palattu vakiopaikoille joen rantaan, tuon em. joen länsipuolelle. Klo 11 on palattu taas pikkujoen itäpuolelle. Tuolta Heikki lentää yllättäen 1.9km luoteeseen keskelle metsikköä olevaa vanhaa paloaluetta, oletettavaa sellaista. Tuolla Heikki on aikaisemmin viettänyt aamuyönsä 6.1 klo 03 ja 05 kun otti silloin ritolat saarensa kärjestä kesken unien. Nyt Heikki ei jää tuonne maate vaan lentää 2.2km matkan länteen saarensa kärkeen klo 17.

29.1 Heikki on suunnannut matkansa saarenkärjestä joen alajuoksulle mutta kun koko päivän tietoja ei ole niin totean vain Heikin liikkuneen klo 15 mennessä 6.9 km ja majailevan alajuoksulla.

Vetäisen vielä vähän yhteen tuota loppujaksoa;
14-21. välisen ajan Heikki lähti kaikkina aamuina reissuillensa tuolta metsäsaarekkeelta. Matkat suuntautuivat jokipaikan kautta matalikolle ja takaisin kuutena päivänä. Kahtena päivänä kalasteltiin vain jokimaisemissa. Päivämatkat matalikkopäivinä vaihtelivat 12.9 ja15.9 km välillä , yleisin matka oli 14.8 km luokkaa. Jokipäivien matkat oli 9.4 ja 11.2km.
Häirintä yön jälkeen 23.1 Heikki kalasteli vain joella, matka oli normiluokkaa mutta senkin reitin Heikki lensi päinvastoin kuin aikaisemmin.

Nuo kolme seuraavaa päivää ovatkin sitten tuon päivän jälkeen pelkästään jo kilometreiltään täysin poikkeavia, 21 , 23 ja sitten pohjat, 31.7km. Enemmän talvehtimisensa aikana Heikki on liikkunut vain 13.11 jolloin hänet paikannettiin aamulla klo 07 10km päässä Pebanesta. Silloin suunta oli länteen kohti kaupunkia nopeudella 28km/h...
Muutaman maratoonipäivän paikannuksen korkeudetkin ovat hyvin poikkeavia eli 610 ja 810m. Matkalentokorkeutta jo. Edelliset yli 100m lukemat ovat 7.1 170m korkeudesta klo11 matalikon yllä. Edelliset huippukorkeudet on niinkin kaukaa kuin 26.12 klo 07 jolloin Heikki on liihotellut 420m korkeudessa ja muuten tuolla samalla suunnalla 6.5 km päässä joeltaan. Paikannushetkellä nopeutta on ollut 20km/h ja suunta on koilliseen kotia kohti. Tuohon reissuun ei liity öiden suhteen muuta kuin normaali paikan vaihto metsäsaarekkeesta saaren kärkeen klo 17 edellisenä iltana.

Jakson loppua kohti Heikki on jo rauhoittumaan päin paitsi yöpymisten suhteen. 3 yötä on oltu saarenkärjessä ja muut yöt vähän sielä sun täälä. Metsäsaarekkeelle Heikki ei ole enää palannut, häirintä yön jälkeen. Seuraavana päivänä 23.1 Heikki kävi klo 15 piipahtamassa tuolla jonka jälkeen paikannusten mukaan tuolla ei ole käyty.

:shock: Tein nyt reittejä tutkaillessa itselleni uuden havainnon, vasta nyt Helmikuussa! Tuolta joen alajuoksultahan löytyi kylänoloinen määrä rakennuksia, yli 30 kpl. Niin se katse ei kaikkea huomaa vaikka tuosta on menty Earthin kanssa kymmeniä kertoja yli. Silmä ei vaan ole tätä ennen pysähtynyt tuolle alueelle koska Heikkikään ei ole pysähtynyt tuolla kertaakaan.No ei ihme, ettei ole pysähtynyt. Tuo kylä jää Heikin jokikalastusalueiden väliin ja Heikki on pakostakin useasti lentänyt tuosta ohi ja yli. Toivottavasti saa jatkossakin lentää rauhassa ohi ja yli :ornithologist:
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Katselin noita poikien talvehtimisalueita "Global Forest Change" -karttapalvelun avulla. Heikillä näyttäisi olevan kohtapuolin ahtaimmat oltavat koska metsää raivataan talvehtimisalueen yläpuolella koko rannikon mitalla, kapea on jäljellä oleva kaistale... :omg:

Tuolla sivulla oli erikseen mainittu joitakin metsäkato" kohteita" joita klikkaamalla pystyi näitä etukäteen valittuja kohteita tarkastelemaan. Yksi esimerkkikohteista oli Suomen ja Venäjän raja, ja yksi oli valitettavasti myös otsikolla " Smallholder clearing in Mozambique". Kovasti siellä Heikin lähimailla pienviljelijätkin raivaa ja kaskeaa maata. Lisäksi puuhiilen tuotantoa on lisätty.

Tämän nähtyäni herää kyllä epäilys mm. GE;ssä näkyvän metsäpalon alkuperästä...liekö sittenkään salaman sytyttämä. Samalla tuli mieleen onko näissä kaskeajissa syy esim. Tähän viimeisimpään yölliseen äkkilähtöön. Täältä kaukaa ei voi valittavasti kuin arvailla ja ihmetellä vanhoja karttakuvia katsellessa :shock:

http://www.earthenginepartners.appspot. ... bal-forest
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Ilmarin Tammikuun loppukin tuli katseltua läpi. Tässäpä tämä, kovin on erilainen Joulukuuhun verrattuna ainakin päivämatkojen osalta...

18.1 Ilmari on edelleen liihotellut saarekkensa ympäristössä 1.4km matkan. Klo 09-15 välisen ajan Ilmari on mennyt eestaas etelän puolisen ison jokensa rannalla 600m rajojen sisällä. Klo 18 ollaan jo saarekkeen pohjoisosassa. Paikannuksissa ei ole kuin korkeustiedot,30-60m väliltä, joten ilmeisesti tuo kokonaismatka voisi pitää hyvinkin paikkaansa.

19.1 Ilmari on liikkunut ainoastaan saarekkeellaan ja sen länsipuolella. Matkaa klo 03-03 välisenä aikana mittasin vain 410m. Kun lisäksi klo 06 ja 09 paikannukset ja samoin klo 12 ja 15 paikannukset joen länsipuolelta tulevat samoista puista niin alkaa huolestuttaa miksi Ilmari ei liiku. Nuo kahden paikannuksen ”ryppäätkään” eivät ole kuin 40m etäisyydellä toisistaan. Klo 15 paikannuksessa 10m korkeudesta on tosin suuntatieto ja sen mukaan Ilmarin nokka näyttää kohti länttä eli kauemmas saarekkeelta. Klo 18 paikannus on saarekkeen pohjoisosasta yöorrelta joten on mahdollista, että Ilmari olisi liikkunut mitattua pidemmän matkan.

20.1 Huh, 12 päivän hiljaiselo päättyy tänään vihdoin ja matkaa kertyy 15.3km! Ensin Ilmari funtsii lähtöä tuolla saarekkeen länsipuolella klo 06-09 välisen ajan. Tuolta Ilmari suuntaa matkan yli 7km päähän koilliseen tuonne pääuoman mutaiseen alkupäähän ylimmän saaren rannan tuntumaan josta on paikannus klo 15. Alapuolella on 1.75km etäisyydellä tuo asuttu saari. Klo 18 Ilmari on kotona ja paikannus saarekkeen keskeltä.

21.1 Ilmari viettää päivänsä saarekkeella ja sen länsipuolella. Matkaa kertyi 610m. Klo 15 paikannustiedossa korkeutta on 100m muttei suuntaa. On siis mahdollista, että Ilmari on tehnyt vähän pidemmänkin lenkin. Tai sitten on löytänyt ison ja korkean puun jonka latvassa on kököttänyt.

22.1 Ei hyvälle kyllä näytä. Taas kotiseutupäivä ja matkaa 580m. Kun laittaa eilisen ja tämän päivän pampulat näkyville ja piirtää reitit päälle niin melkein identtisethän ne on...Esim klo 15 paikannukset molemmilta päiviltä ovat samasta "puusta" , toinen 50m ja toinen 60m korkeudesta. Lisäksi on kaksi muutakin paikannuskohtaa samasta "puusta" molemmilta päiviltä mutta eri aikaan.

23.1 Tänään Ilmari käy sentään ainakin 600m päässä jokien risteysalueella josta Ilmari on paikannettu 70m korkeudesta ja lentää sillä hetkellä 19km/h nopeudella kohti kaakkoa. Tuohon suuntaan lennettäessä vastaranta tulee vastaan 900m päästä. Metreissä n.500m kurssimuutos vasempaan veisi Ilmarin tuolle merelle asti laskevalle joelle. Klo 18 ollaan saarekkeella ja klo 03 ollaan siirrytty vain 20m päähän, kahtena edellisenä yönä tuossa välissä on jo siirrytty saarekkelta sen länsipuolelle n. 200m päähän metsikköön.

24.1 Kotiseutupäivä taas saarekkeen länsipuolella. Tuolta klo 09 paikannuksesta on myös suunta ja se vie kohti saareketta. Koska kello on vasta noin vähän ja lentonopeus on 10km/h ja 10m korkeudella en usko Ilmarin käyneen kovinkaan kaukana ja tuo suunta mistä oltaisiin tulossa ei ole Ilmaria aikaisemminkaan kiinnostanut. Klo 15 Ilmari on ollut saarekkeensa etelärannalla josta on pyrähdetty saarekkeen keskelle 210m matka. Klo 03 paikannus samasta puusta.

25.1 Kotiseutupäivä saarekkeen länsipuolella. Matkaa nyt 1km koska Ilmari on pyrähtänyt n.500m matkan lounaaseen ison joen etelärannalle. Sieltä sitten paikannusten mukaan pikkuhiljaa takaisin päin...

26.1 Päivämatka enää 460m. Aikaisemmat siirtymät tuonne saarekkeen länsipuolelle pampulasta pampulaan ovat olleet 200m luokkaa, tänään enää 160m. Klo 15 paikannus saarekkeen keskivaiheilta 100m korkeudelta... seuraava paikannus klo 18 on vain 40m päässä edellisestä, tästä klo 03 ollaan vain 20m päässä.

27.1 Juuri kun epätoivo oli vallannut jo mielen Ilmari pamauttaa matkamittariin lukeman 24km. Ilmari suunnistaa ensin saarekkeen länsipuolelle josta lentää saarekkeen etelälaidalle ison joen rannalle klo 09. Klo 12 Ilmari on paikannettu 11.8km päästä saarekkeestaan 340m korkeudesta lentämässä nopeudella 16km/h kohti lounasta ja merta. Meren rantaan paikannuksesta on enää 4.4km. Klo 15 Ilmari on jo saarekkeen länsipuolella josta lentää saarekkeelle klo 18. Ilmari lepäilee samalla oksalla myös klo 03.

28.1 Vastapainoksi eiliselle tänään on taas kotiseutupäivä. Ilmari sahaa saareen ja sen länsipuolella olevan metsikön väliä useamman kerran tuollaisia 160-170m pyrähdyksiä saaden matkamittariin lukeman 720m.

29.1 Kotiseutupäivä taas. Klo 18 mennessä Ilmari on saanut matkamittariin lukeman 480m. Mutta onko todellinen tulos. Klo 09 paikannus saarekkeen länsipuolelta 110m korkeudelta on ilman muita tietoja, klo 12 paikannus saarekkeelta 120m korkeudelta on myös ilman muita tietoja. Klo 15 paikannus tulee tismalleen samasta kuin edellinenkin, korkeutta vain 50m mutta suuntatieto on ja sen mukaan nokka on kohti etelää. Klo 18 paikannus ei satu linjaan tuon suuntatiedon kanssa joten arvoitukseksi jää oltiinko matkalla jonnekin vai otettiinko vain pidempi spurtti saarekkeella puusta toiseen.

Saarekkeen länsipuolelle ajan viettoon siirtymisessä ei kai sitten lopulta ollut mitään outoa koska sama jatkui ja jatkuu edelleen, ilmeisesti tuo liikkumisen väheneminen pistää etsimään uusia virikkeitä läheltä yömajaa. Ihmeellisen paljon Ilmari on kuitenkin viettänyt kotiseutupäiviä esim. Joulukuuhun verratessa jolloin niitä oli vain 12 koko kuussa. Nyt niitä Tammikuussa oli 12 pelkästään jo yhteen putkeen, kaukokalastusta Ilmari harrasti vain kahdesti, siis 29. päivään mennessä.
Vaikia on alkaa arvioimaan Ilmarin vointia tältä pohjalta, kuitenkin on mm. esim. tuo kolmen tunnin "aukko" sijaintitiedoissakin. Ihmetellä silti voi ja sitä on kyllä tehtykin. Onko tuo talvimaja perustettu vain niin ravintorikkaalle seudulle, ettei useaan päivään tarvi juurikaan siipeänsä lotkauttaa ravinnon saamiseksi, onko sääolot aivan toiset mitä ennusteissa on eli huono ilma pitelee paikoillaan vai onko Ilmarin kunto kenties heikkenemässä. Vai onko kyse vain tuosta "Tantan" viestissä olleesta lainauksesta että "sääkset ovat mestareita olemaan tekemättä mitään" :lol: Aika näyttää...
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

juuso kirjoitti:
Vaikia on alkaa arvioimaan Ilmarin vointia tältä pohjalta, kuitenkin on mm. esim. tuo kolmen tunnin "aukko" sijaintitiedoissakin. Ihmetellä silti voi ja sitä on kyllä tehtykin. Onko tuo talvimaja perustettu vain niin ravintorikkaalle seudulle, ettei useaan päivään tarvi juurikaan siipeänsä lotkauttaa ravinnon saamiseksi, onko sääolot aivan toiset mitä ennusteissa on eli huono ilma pitelee paikoillaan vai onko Ilmarin kunto kenties heikkenemässä. Vai onko kyse vain tuosta "Tantan" viestissä olleesta lainauksesta että "sääkset ovat mestareita olemaan tekemättä mitään" :lol: Aika näyttää...
Juu, minä uskon vakaasti "chillailuun" :P Edellisenä talvenakin Ilmarin paikannuksista 90% tuli vain 0,8 km2 suuruiselta alueelta. Jukalla talvella 2009-2010 95% paikannuksista 7 km2 alueelta ja talvella 2011-2012 kokonaisalue oli n. n. 10,6km2 :D
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Katselin vähän tuota Tammikuun historiaa ja tätä vuotta jotta selviäisi vähän lisää miten Ilmarilla menee. Kyllähän niistä on havaittavissa, että Ilmari on tänä talvena Tammikuussa ottanut viime vuotta rennommin. Alkaakohan ikä kenties painaa jo meidän Ilmaria...

1-29 Tammikuuta 2013 Ilmari lenteli talvehtimisalueellaan 169km, tänä vuonna 130km.

Saareke- eli kotiseutupäiviä, jossa paikannusten mukaan matkaa kertyi alle 1km vuonna 2013 oli 7kpl, nyt tänä vuonna niitä oli peräti 18kpl

Yli 10km reissuja Ilmari teki Tammikuussa vuonna 2013 yhteensä 7kpl. Näiltä pitkiltä kalastusreissuilta matkamittariin kertyi 119km. Vuonna 2014 pitkiä, yli 10km kalastusreissuja tehtiin 5 kpl. Näiltä pitkiltä reissuilta kertyi mittariin yhteensä 94km.

:ornithologist:
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Ilmari on vietellyt Helmikuun alkua seuraavasti;

30.1 Päivämatkaa 1km. Päivä meni ympäri kotiseutua pyörien. Yöpyminen saarekkeen länsipuolisessa metsässä.

31.1 Päivämatkaa 14.3km Ilmari suuntaa koilliseen, mutajoen länsirannalle 6.7km päähän. Korkeus klo 12 tuolla on 60m ja muut tiedot näyttää 0 eli Ilmari ilmeisesti ihmettelee maailman menoa jonkin puun oksalla keskellä pitkää niemeä. Rannalla sijaitsevaan pikku kylään on matkaa 800m. Tämä oli toiseksi ”pohjoisin” paikannus, pohjat on lähiajalta eli 20.1 n. 200m ylempää vähän idempää yhden ison saaren rantavedestä. Yö vietetään kotisaarekkeella.

1.2 Päivämatkaa 850m. Päivä meni ympäri kotiseutua pyörien, yö vietetään saarekkeella.

2.2 Päivämatkaa 450m. Päivä meni ympäri kotiseutua pyörien, yö vietetään saarekkeella.

3.2 Päivämatkaa 600m Päivä menee taas kotiseutua ympäri pyörien, yö vietetään saarekkeella.

4.2 Päivämatkaa 400m. Aamu kuudeksi Ilmari siirtyy länsipuoliseen metsikköön jossa viettää koko päivän ja viettää tuolla myös yönsä.

5.2 Päivämatkaa 550m. Klo 15 paikannus saarekeelta,muut paikannukset länsipuolen metsiköstä, myös yöpaikannus tulee tuolta.

6.2 Päivämatkaa 650m Päivä menee taas kotiseutua ympäri pyörien, yö vietetään vaihteeksi saarekkeella.

7.2 Päivämatkaa 700m. Tänäänkin mennään eessun taassun saarekkeen ja länsipuolen väliä, yöksi asetutaan saarekkeelle.

8.2 Päivämatkaa 900m. Pääosan päivästä Ilmari viettää saarekkeen lounaiskulmilla joen rannasta 400m päässä saarekkeen keskeltä. Klo 09 ja 12 paikannukset tuolta ison joen rannalta. Voisi kyllä todeta, että tämä läntinenkin haara kuuluu itseasiassa jo tuohon 4 joen risteysalueeseen kuten koko saarekkeen etelärantakin. Yö vietetään saarekkeella.

9.2 Päivämatkaa 800m. Aamupäivä saarekkeen länsipuolella, iltapäivä ja yö saarekkeella.

10.2 Päivämatkaa 1.1km, klo 09 ja 15 paikannukset saarekkeen etelärannalta. Yöksi pyrähdetään saarekkeen länsipuolelle.

11.2 Päivämatkaa 34.5 km. Ilmari käy merellä kalassa 17km päässä kotisaarekkeelta. Klo 15 paikannus meren yltä ja suunta on kauemmas merelle 12km/h nopeudella, korkeutta 70m.Paikannushetkellä Ilmari on 1km etäisyydellä rannasta. Paluu saarekkeelle josta yöksi länsipuolen metsikköön.

12.2 Päivämatkaa 3.5km lounaaseen josta paikannus klo 12 yhden pikkujoen rannalta. Suunta on 257 eli länsilounaaseen 18km/h nopeudella eli kauemmas kotoa ollaan menossa. Saarekkeella ollaan klo15 ja yön vietosta lisätietoa seuraavissa päivityksissä. ;)

Pientä yhteenvetoa;
14 päivän aikana Ilmari lenteli paikannustietojen mukaan yhteensä n.45 km. Kotiseutupäiviä vietettiin 11 kpl jossa matka jäi alle 1.1 kilometrin. Pitkän 31.1 tehdyn pyrähdyksen jälkeen huilattiin 10 päivää putkeen kotiseudulla pyörien ennen kun lähdettiin taas pidemmälle matkalle merelle asti.

Vastaavaan aikaan viime talvena Ilmari taittoi matkaa n. 86 km. Silloinkin Ilmari vietteli kotiseutupäiviä mutta liikkui niinäkin päivinä laajemmalla alueella. Kotiseutupäiviä oli yhteensä 8kpl mutta vain 2 päivänä matkaa kertyi alle 1km, 4.2 500m ja 30.1 750m.
Lisäksi Ilmari kävi useammin peräkkäisinä päivinä kalassa kauempana, 5-9.2 2013 oli peräti viiden päivän putki kaukokalastusmatkoja.

Eli näin talvehtiminen etenee, mitään sinänsä huolestuttavaa ei ole havaittavissa. Ilmari vaan ottaa rennommin kuin viime talvena. Alkaa todella herätä ajatus, että olisikohan tuo matkojen lyheneminen merkki ikääntymisestä? Jos oikein lasken niin 2012 kun lähetin on asennettu Ilmari oli 8-vuotias eli tänä kesänä Ilmari viettää jo 10-vuotis syntymäpäiväänsä. Kunnioitettava ikä kun ajatellaan riskialtista elämäntyyliä johon kuuluu jatkuvaa sukeltelua ja karmivan pitkiä muuttomatkoja. Tuohon ikään kyllä mahtuu paljon viisautta josta toivottavasti myös Ilmarin jälkikasvu on ottanut opikseen ja saanut osan geeniperintönä. Osa kertynyttä elämän viisautta voi olla se, että ”elä hötkyile, rauhallisemminkin ehtii”… :lol:
Olisi kiva tietää Heikin ikä niin voisi verrata sen perusteella liikkumista, Heikki poika kun nakuttelee nykyisin keskimäärin 15km päivämatkoja koko ajan :shock:
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Tässä Heikin Helmikuun alku, ilman mitään yhteenvetoja koska tuli jo muutenkin pitkä/tilaa vievä tarina :wassat:

30.1 Päivämatka 19.6km. Heikki oli yötä taas saaren kärjessä. Sieltä alajuoksulle klo 05 josta lento matalikolle josta paikannus klo 07. Suunta on kohti kaakkoa eli ulommas merelle 30m korkeudella. Nopeuttakin on 19km/h. Klo 09 paikannus matalikon länsilaidalta ja korkeuskin näyttää nollaa, sateliittikuvassa tuo länsireuna on sen näköinen, että hiekka voi olla näkyvissä joten on hyvinkin mahdollista, että Heikki pompottelee hiekalla. Itse asiassa tuo paikka näyttää sille,että vesi putoaisi maan sisään molemmin puolin. Tuolta Heikki lentää joen alajuoksulle sen keskellä olevan matalikon luo josta palataan alajuoksun joenrantaan josta paikannukset klo 13-15. Tuosta paikasta on tullut aika suosittu ja se sijaitsee n.1,9km päässä tuolta toiselta vakiopaikalta yläjuoksulta. Tuolta 4,4km lento yöpaikalle saarenkärkeen. Heikki ei kuitenkaan vietä koko yötä tuolla vaan vaihtaa paikkaa ja on klo 03 3.7km päässä koillisessa pikkujoen mutkassa jonne pakeni oletettuna häirintäyönä 22.1.

31.1 Päivämatkaa 12.3km. Heikki palaa yöksi metsäsaarekkeelle tänään. Päivä on suoraviivainen ja lyhyt. Yöjoelta suunnataan jokisuiston kautta matalikolle klo 09 josta Heikki suuntaa yösaarekkeelle 6.4km matkan ollen siellä jo klo 11 ja jää myös sinne. Klo 03 Heikki on vielä tuolla ja on paikannusten mukaan liikkunut vain 120m koko tuolla olonsa aikana. Tuo aikaisin aloitettu "tutuminen" viittaisi jo melkoiseen väsymystilaan eli joku on kyllä valvottanut Heikkiä koska päivämatka ja reitti oli lyhyehkö.

1.2 Päivämatka 14km. Heikki lentää ensin 3.8km tuonne alajuoksun rannalle josta suuntaa 3.6km päähän matalikolle klo 09. Matalikolta 3.6km lento pikkujoen suistoon parin paikannuksen ajaksi josta lennetään 3.1km metsäsaarekkeelle yöpymään klo 15. Levon aikana klo 05 mennessä Heikki on liikuskellut 160m.

2.2 Päivämatka n.18.6km. Saarekkeelta taas ensin alajuoksun rannalle josta matalikolle josta 2 paikannusta klo 09-11.Tuolta lennetään taas pikkujoen suistoon 4km mutta saarekkeen sijaan Heikki suuntaakin 1.8km etelän suuntaan meren rannalle. 4.4km paluulennon saarekkeelle Heikki tekee klo 17.

3.2 Päivämatka 14.8km. Päivän reissu tehdään päinvastoin kuin edellisinä päivinä. Tänään lennetään suiston kautta matalikolle josta paikannukset klo 09 ja 11. Alajuoksun kautta paluu saarekkeelle jossa ollaan klo 15. Levon aikana liikutaan 120m.

4.2 Päivämatka 19.4km. Tänään yöpaikkaa etsitään urakalla. Saarekkeelta 3.8km lento ensin alajuoksun rannalle josta paikannukset klo 05 ja 09. Sieltä lento matalikolle klo 11 paikannuksen ajaksi josta suiston kautta takaisin saarekkeelle klo 15. Levolle asettumisen sijaan lennetään ensin 4.7km matka lounaaseen tuonne yösaarelle mutta tämäkään yöpaikka ei tänään tyydytä Heikkiä vaan suuntaa vielä 1.4km kaakkoon tuonne ison saaren itärantaan jossa 2 pientä jokea yhtyy täksi isoksi joeksi.. Tuolla Heikki viettää loppuyönsä josta tulee klo 01 ja 03 paikannukset.

5.2 Päivämatka 15.8km. Heikki suuntaa yöpaikasta joen vastarannalle 1.3km päähän vakiokalapaikalleen, jossa on viimeksi vierailtu 29.1.Tuolla viivytään klo 05-09 välinen paikannusaika josta suunnataan matalikolle klo 11. Matalikolta Heikki suuntaa koilliseen rantaviivaa pitkin 6km päähän josta paikannus klo 13. Nokka näyttää paikannushetkellä jo kohti yösaareketta jossa ollaan klo 15. Mutta Heikkipä ei lepää tuolla koko yötä vaan on klo 01 paikannettu taas tuolla pikkujoen mutkassa 1km päässä lounaan suunnalla. Tuolla Heikki lepää loppuyön ainakin aamu 5 asti.

6.2 Päivämatka 18.5km. Klo 07 Heikki on vakiopaikalla joen rannalla. Tuolta otetaan suunta yllättäen länsilounaaseen 3.9km päähän. Siellä Heikki on paikannettu pienen joen rannalta. Joki haarautuu koillisessa ja muodostaa näin tuon Heikin yösaaren. Jokea ja sen läntistä haaraa pitkin matkaa saaren kärkeen olisi paikannuksesta vain n.2.4km (lentäen 1.7km).Tämä paikannus on samalla Heikin luoteiskulman etäisin paikannus tähän mennessä. Tuolta suunnataan 6.4km päähän alajuoksun kalapaikan kohdille meren ylle josta joen keskellä olevan matalikon kautta Heikki suunnistaa yösaarekkeelle ja viettää koko yönsä siellä. Klo 15-05 välisenä aikana Heikki liikkuu n.120m

7.2 Päivämatkaa 17.5 km. Päivän aluksi Heikki lentää 4km päähän alajuoksun kalapaikan kohdille meren rannalle josta suuntaa länsilounaaseen rannan myötäisesti matalikon luo. 2 seuraavaa paikannusta tulee rannalta n.750m päästä rantaviivasta. Tuolta Heikki suuntaakin yllättäen kaakkoon 3.6km meren ylle. Rantaan on suoraa matkaa 1.6km joten tämä on toiseksi "uloin "meripaikannus (kaukaisin on 27.1 klo 07 1.87km päässä rannasta).Tuolla Heikin nokka näyttää kohti koillista eli joen mereen laskevaa suistoaluetta ja nopeuttakin on 24km/h. Seuraava paikannus onkin sitten jo yösaarekkeelta klo 15.

8.2 Päivämatkaa 12km. Heikki nukkuu pommiin tänään koska on vielä klo 07 yösaarekkeella. Klo 09 ollaan 2.7km yösaarekkeen alapuolella tuon pienemmän joen suistossa josta lennetään kaakkoon 2.8km meren rantaan. Tuosta Heikki suuntaa 1.6km lounaaseen rantaviivaa myötäillen. Matalikolle asti ei ilmeisesti mennä vaan tämä klo13 paikannus on n.3km päässä sieltä. Rannalta Heikki suuntaa 4km luoteeseen tuonne pikkujoen mutkaan jossa on viettänyt noita aamuöitään mutta näin päin/aikaisin sinne saavuttaessa tuon paikan "pahnat" ei kelpaa vaan Heikki lentelee tuolta 1km matkan koilliseen yösaarekkeelle.

9.2 Päivämatkaa 12.6km. Ensin lennetään yöpaikan alapuolelle joensuistoon 2.7km päähän josta lennetään paikannusten mukaan 2.7km lounaaseen maa-alueelle. Tuosta klo 11 paikannuspisteestä 180m kaakkoon sijaitsee iso talo sekä pienempiä rakennuksia, näkyisi olevan myös viljeltyä maata! Matalikon rantaan tuolta on n.1km etelän suuntaan. Korkeutta tuolla paikannuksella Heikillä on 190m ja suunta on 170 eli melkein etelään kohti matalikkoa. Mistähän lie poitsu on siis tulossa eli tuskin taas on vain viivojen mukaan lennetty. Seuraava paikannus klo 13 tulee tuolta meren rannalta alajuoksun kalapaikan kohdilta (sinne matkaa vain 400m eli kapea on kaistale joka erottaa joen ja meren tuolla kohdin). Suunta tuolla on kaakkoon eli merelle päin 20m korkeudella, nopeutta ei kuitenkaan ole saatu. Klo 15 ollaan yösaarekkeella jossa vietetään koko yö.

10.2 Päivämatka 16km. Saarekkeelta lennetään ensin 3.8km matka alajuoksun rannalle josta klo 09 lennetään lounaaseen 2.4km päähän rannalle matalikon läheisyyteen. Suunta on länsilounaaseen joten matalikolle ollaan menossa. Tuolta seuraavaksi lennetään 3.7 km itään merelle josta paikannus klo 11. Suunta on jo kohti rantaa 29km/h nopeudella ja klo 13 paikannus tuleekin rannalta mutta suunta on jo taas kohti merta päin eli merellä pyöritään tänään paljon joten päivämatka on pidempi kuin mitattu matka. Klo 15 ollaan jo sitten saarekkeella ja yö vietetään tuolla rauhallisesti koska klo 15-03 välisenä aikana on liikuttu vain 60m. Taisi ollakin huomattavasti mitattua pidempi päivä kun Heikkiä "löijättää" noin hyvin

11.2 Päivämatka 13.8 km. Saarekkeelta suunnataan 2.7km alapuolelle pikkujoen suistoon josta lennetään klo 09 maa-alueelle tuonne matalikon "taakse", rantaan tuolta matkaa 600m.Ei suuntaa eikä nopeutta joten jossain näreessä Heikki kai fundeeraa 30m korkeudessa. Tuolta palataan 3.7km matka suistoon rannalle paikkaan josta lähdettiinkin. Klo15 ollaan saarekkeella mutta klo 01 ollaan siirrytty 1km lounaaseen tuonne pikkujoen mutkaan. Klo 03 ollaan jo lähdössä tuolla koska suunta on jo otettu kohti kaakkoa 1km/h nopeudella.

12.2 Päivämatka 21.9km. Kaakon suuntaa lähtö tuo Heikin tuonne pikkujoen suistoon josta suunnataan taas tuonne maa-alueelle matalikon taa klo 09. Tuolla suunta on tällä kertaa kohti länttä 12km/h nopeudella ja niinpä seuraava paikannus tuleekin vielä kauempaa 3.5km päässä edellisestä ja siis maalta. Tuolta klo 13 Heikki on jo ehtinyt rannalle matalikon luo. Klo 15 ollaan pikkujoen suistossa josta pyrähdetään vielä 100m lounaaseen pääjoen ison saaren rantaan klo 17 josta vasta lähdetään lepäämään saarekkeelle. Pitkä oli päivä ja seuraavissa päivityksissä nähdään nukkuuko Heikki aamulla pommiin :lol:
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Liittelin noita Pebanen säätietoja tarinoihini ja Heikin kohdalla 22-26.1 kun poika seilasi levottomana jopa yöaikaan niin juuri tuohon aikaan Pebanessa ainakin on ollut sateisia päiviä. 22.1 sademäärä 19mm, 23.1 sademäärä oli 10mm, 24.1 8mm, 25.1 taas jo 19mm ja 26.1 kun Heikki lensi tuon maratoonimatkan 31.8km niin Pebanessa on satanut peräti 84mm.

Empä nyt ala arvuuttelemaan miten säätila voisi vaikuttaa Heikin liikehdintään, etenkin kun etäisyyttä Pebaneen talvipaikasta on n.33 km joten välttämättä Pebanen säätila ei ole sama kuin talvehtimisalueen säätila.
Kuitenkin tuommoista tietoa löytyi joten jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä sään vaikutuksista. :think:

Nyt Helmikuussa 13.päivä Pebanessa on ollut kova sadepäivä 46mm sademäärällä joten saas nähdä seuraavassa päivityksessä onko Heikillä ollut silloin meno taas päällä.
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

Kiitos juuso edelleen tarkoista seurannoista :D
Luomuksen sivut ovat uudistuneet :goodjob:
Tässä linkki suoraan seurantaan :ornithologist:




Kevättä kohti mennään :smilie_wet_150:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Oooooo, kiitos linkistä Molly :goodjob: En ole uusiutunutta ilmettä nähnytkään aikaisemmin
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Iltasanomat kertoo Mosambikissa tulvivan
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
juuso
Registered user
Viestit: 3910
Liittynyt: 11 Syys 2012 15:16
11

Viesti Kirjoittaja juuso »

Heikki on juu saanut vettä niskaansa yllin kyllin tänä(kin?) talvena. Nyt 19-20.2 Mosambikin kanaalin läpi kulki koillisesta lounaaseen sen näköinen matalapaine joka sateliittikuvissa näytti lähes "minipyörremyrskylle", ja uutta kumpupilveä kehittyy jatkuvasti. Heikki-parka, sateisesta Suomesta sateisiin kaukomaihin. :magic:
Kaatosateethan oli syynä myös Gruger-parkin alueelle ulottuneeseen myrkkyvuotoon kun läheisen kaivoksen altaat murtuivat. Tuosta uutisointi jäi aika minimaaliseksi lopulta. Mitähän sinne kuuluu, tuskin on tilanne helpottanut noilla sademäärillä. Samoihin aikoihin uutisoitiin myös, että Madagaskarilla oli puhjennut rutto-epidemia eli kosteus ja lämpö ovat saaneet pöpötkin hyvin muhimaan.

Katselin nuo Lallinkin pampulat läpi. Paikannuksethan tulee vain 6h välein mutta niistäkin voi päätellä, että hyvin tuntuu pojalla menevän:

1.1. Päivämatka 14.8km. Lalli lentää 7.4km matkan länsiluoteeseen niemelle kylän yläpuolelle 400m etäisyydelle ja palaa yöksi takaisin pusikkoalueelleen.

2.1 Päivämatka 21.9 km. Lalli lentää kauas merelle kalaan 10,7 km päähän länteen yöpuskasta. Paluumatka 10.5km ja yöpyminen puskissa.

3.1 7.1 km lento yöpuskasta luoteeseen tuonne niemen yläpuolisen lahdenpohjukan rannoille, täällä myös siis yövyttiin joka aiheutti ainakin kirjoittajalle huolta etenkin kun 500m päässä sijaitsee asutun näköinen rakennus. Seutu oli uusi Lallille ja samoin siis myös yöpymispaikkana uusi. Uudestaan Lallia ei ole tuolla vielä nähty.

4.1 Päivä liikuttiin asutulla niemellä, mitattuna2.7km verran. Lähimmillään Lalli kävi 200m päässä kylästä.Yökin vietettiin niemellä siellä olevan lyhyen joen rannalla.

5.1 Tänään käytiin taas 260m päässä kylästä ja yöksi lennettiin 7.4km matka takaisin pusikkoseudulle.

6.1 Päivä vietettiin pusikoilla ja mittarin mukaan liikuttiin vain 260m.

7.1 Päivämatka 14.9km. Pusikoilta lennettiin 7.4km niemelle pisteeseen josta kylään matkaa 360m. Paluu yöksi pusikoille. Klo 07:19-07:22 tuli paikannuksia minuutin välein ja tänä aikana Lalli ehti liikkua 50m ”siksakkia” pusikoissa.

8.1 Mittauksen mukaan liikuttiin pusikoissa vain 250m matka

9.1 Tänään liikuttiin 7.8km tämän Yila- kylän alapuoleisella niemellä. Klo 18 oltiin tuolla aika keskellä niemeä 4.6km päässä yöpymispaikasta jolloin pidettiin lyhimmillään 800m etäisyyttä yläpuolella niemen pohjoisrannalla sijaitseviin rakennuksiin. Tuolta pisteestä lennettiin 3.2km matka kohti yöpusikoita mutta jäätiinkin yöpymään 1.5km päähän tuolta vakioseudulta. Meren rantaan on yöpuulta vain n. 180m.

10.1 Tuolta uudelta yöpaikalta lennetään 6.2km asutulle nimelle klo 12 jossa vielä liikutaan 100m aamu 06 mennessä eli yökin vietetään nimellä. Lähimmillään kylästä ollaan 280m etäisyydellä.

11.1 Päivämatkaa n.16.9km. Yöpymispaikalta niemeltä lennetään 4.6km lounaaseen avomerelle aivan syvien vesien reunalle. Niemenkärkeenkin on matkaa 3.6km. Paluu tehdään niemelle vain 20m päähän lähtöpaikasta. Sitten lennetään vielä 7.7km päähän vakiopusikoille yöpymään.

12.1 Päivämatka 18.7km. Ensin 7.4km lento niemelle, 360m etäisyydelle kylästä. Tuolta 2.5km lento lounaaseen merelle saarena näkyvän pienen matalikon luo josta lennetään 8.8km takaisin yöpymispusikoille.

13.1 Päivämatka 19.7km. Yöpusikosta 9.6km lento niemen kärjen merialueelle. Paikannus on 2.7km etäisyydellä niemen kärjestä. 11.1 oltiin vieläkin kauempana merellä, n.1.1 km päässä tästä paikannuksesta. Mereltä 9.7km paluumatka pusikoille yöksi.

14.1 Päivämatka 9.8 km. Lalli lentää pusikoilta 4.3km länsilounaaseen matalikolle "päämajansa" edustalle. Matalikko on 3.4 km etäisyydellä rannasta. Seuraava paikannus tulee 2,9 päästä koillisesta Yali- kylän alapuolisen rannan matalikon itäpuolelta. tuolta 2.5 km lento yöpymään pusikoille.

15.1 Päivämatka 7.5km. Lalli lentää Yali- kylän alapuolisen matalikon kautta asutulle niemelle ja jää sinne yöksi. Paikannukset tuolta tulee 500m etäisyydeltä kylän reunamilta pohjoiseen.

16.1 Päivämatka 20.1km. Lalli lentää niemeltä ensin 6.3 km matkan pusikkoseudulleen josta palaa taas 6.3 km matka asutulle niemelle josta vielä kerran lentää 7,5km matkan takaisin pusikoilleen ja jää sinne yöksi.

17.1 Päivämatka 8,8km. Lalli käy kalassa tuolla "päämajansa" edustalla olevalla matalikolla ja palaa takaisin pusikoille yöksi.

18.1 Päivämatka 18.6km. Lalli on lentänyt 8.8km matkan puskasta matalikolle 1km etäisyydelle asutun niemen kärjestä. Matalikolta on suunnattu 2.4km koilliseen 400m kylän yläpuolelle. Tuolta sitten vielä 7.5km lento pusikkoon yöpymään

19.1 Päivän matka 24km. Lalli on lentänyt 11.8km matkan länsilounaaseen avomerelle. Syvien vesien rajoilla ollaan ja niemenkärkeenkin on etäisyyttä 5km koilliseen. Tuolta paikannusten mukaan paluu suoraan pusikoille jossa vielä 200m liikehdintää.

20.1 Päivämatka 24.5km. Lalli lentää ensin 8.8km matkan tuonne matalikkosaarelle joka on n.1.2km etäisyydellä niemenkärjestä. Tuolta lennetään 4km matka lounaaseen samaan paikkaan merelle kuin eilenkin. Paikannuksilla etäisyyttä toisiinsa mitättömät 10m. Täältä Lalli tekee 11.6 km kotimatkan pusikkoalueelle. Eilinen ja tämänpäiväinen retki ovat tämän talven "pohjat" kalastusreissujen pituuksissa kohti merta.

21.1 Päivämatka 300m pusikkoalueella

22.1 Päivämatka 16km. Lalli käy niemennokan matalikolla n.8km etäisyydellä ja palaa yöksi takaisin. Tuo paikannus matalikolta tuli 300m etäisyydeltä niemen kärjestä.

23.1 Päivämatka18.4km. Lalli käy taas tuolla matalikko"saarella" . Paikannus tulee n. 1.5km etäisyydeltä niemen kärjestä.
Yöksi Lalli lentää takaisin pusikoilleen 9.1km matkan.

Lallille saa siis mitattua melkoisia päivämatkoja vaikka paikannukset tulevat 6 tunnin välein. Miltähän lukemat näyttäisivät tiheämmällä paikannusvälillä... :shock:
Kun paiskaa liikkumisalueen "nurkkiin" nastat niin sen mukaan talvehtimisalueesta tulee lähes suorakaiteen muotoinen ja kokoa tulee NS suunnassa n. 6.2 km ja WE suunnassa 13.8km. Tosin tuosta WE suunnasta voisi vähentää 2.2km koska vain kaksi paikannusta on tuon ulkopuolelta ja niinkin kaukaa kuin 7.12 ja 15.12 eli vain nuo kaksi pampulaa ovat tiheimmin "pampuloidun" yöpymisalueen itäpuolella ja pääasiallinen liikkuminen suuntautuu yöpymis-/pusikkoalueelta lounas-luode suuntaan.

Lallihan täyttää kesällä 7 vuotta joten ikä ei siis liikkumista hidasta, etenkin kun ajatellaan tuota hurjaa syysmuuttoa. Tästä nyt vaan tuli mieleen sitten tuo Ilmari joka on 3v vanhempi, tuskimpa siis ikä vielä painaa "siivissä", lyhyihin päivämatkoin täytyy siis olla syynä vain ravintorikas talvehtimisalue. Wikin mukaan kun vanhin rengastettu sääksi Euroopassa on ollut 26v...ja tietenkin Suomesta!
Avatar
Eila
Registered user
Viestit: 9057
Liittynyt: 04 Touko 2013 20:00
10

Viesti Kirjoittaja Eila »

Juusolle kiitos taas kiinnostavista tiedoista! :goodjob:
Vai on se vanhinkin rengastettu sääksi ollut suomalainen - ! :fi:
No,se vaan kertoo siitä,että sitkeetä porukkaa ollaan...Sitä taustaa vasten,että joku on elänyt tosiaan 26 v. Lallilla niin kuin Ilmarillakin ja ilmeisesti myös Heikillä on aikaa vielä runsaasti jos sitten joku muu ei lyhennä elämänkaarta,niinkuin esim. tapaturma tai sairaus.Vielä ajattelisin,että Lalli etenkin on erityisen kestävä tyyppi,jos huomioi rankan syysmuuton. :ifly: Hienoa,että pojilla on hyvät talvehtimispaikat ja ravintoa riittää.Kevätmuuttoa odotellessa - viettäkäähän pojat kunnon "talvipäiviä" siellä sateisessa Afrikassa! :hearts:
Liebe oder Freundschaft ist das Einzige das wächst, wenn man es teilt.
Love or friendship is the only thing that grows up if you share it .
Lukittu