lmari-satelliittisääksi / kevätmuutto 2013

Avatar
Veera
Registered user
Viestit: 274
Liittynyt: 24 Syys 2009 08:21
14

Viesti Kirjoittaja Veera »

Apua, nyt iski kauhu ... Ilmari on kartan mukaan juuri Maltalla. Ole rakas lintu nyt turvassa siellä.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
Avatar
Veera
Registered user
Viestit: 274
Liittynyt: 24 Syys 2009 08:21
14

Viesti Kirjoittaja Veera »

Huh, luin hädissäni karttaa väärin, ei ole lähelläkään Maltaa ... kohti Aigeian merta hän lentelee :)
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
Avatar
Veera
Registered user
Viestit: 274
Liittynyt: 24 Syys 2009 08:21
14

Viesti Kirjoittaja Veera »

Tarkemmin sanoen saari on Kreeta, lieneekö se kuitenkaan yhtään turvallisempi. Hienosti on kuitenkin Sahara taasen ylitetty .... taitaa mun saapumisarvaus mennä totaalisesti pieleen ;).
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
Avatar
Veera
Registered user
Viestit: 274
Liittynyt: 24 Syys 2009 08:21
14

Viesti Kirjoittaja Veera »

Vähän tämä menee yksinpuheluksi, älkäähän pitkästykö ystävät. Huomasin, että pitänee hiukan kohentaa tuota karttatietoutta ja samalla totesin, että ollaankin Ilmarin kanssa melkein naapurit, 15,5 kilsaa väliä. Jukka oli melko lähellä, mutta Ilmari siis ihan naapurin "poikia".
Ihania kyllä noi sääksenkuvat. Voikun pääsis pian Pohtarille :)
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen.
Avatar
Uittu
Registered user
Viestit: 138
Liittynyt: 25 Elo 2012 08:51
11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Uittu »

Kiitos Veera tiedoista :). Itse olin käynyt vain Ilmarin kevätmuuton tekstisivulla ja olin kyllä jo huolissani, kun ei mitään kuulunut. En edes huomannut kurkata karttaan. Eivät ole vielä vaan kerinneet päivittää tekstisivua...
iris
Registered user
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Helmi 2013 20:38
11

Viesti Kirjoittaja iris »

:smilie_wet_150: Kiitos Veera! Kaipailinkin jo kuulla Ilmarista. Hyvää lentoa Ilmarille edelleen!

Todella kauniita ovat sääksenkuvat myös foorumin etusivulla, kiitos niistä Pb! Ja kiitokset kuvaajalle!
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Tässä kartanpala viimeisimmästä päivityksestä. Luulen viikonloppujen vaikuttavan tuohon päivitystaukoon

Kuva

syksy siis sinisellä ja tämä kevät punaisella
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

Kiitos kaikille uusimmista tiedoista :winter2:
Tässä kotitutkija omiksi tarpeiksi vertaili vähän kevätmuuttojen reittejä :ornithologist:
Vertailussa Ilmarin kevätmuuttoon toistaiseksi vain Jukan kevätmuutot kolmelta vuodelta.
Ei tekstejä, pelkät reitit siis.
Ilmari vuonna 2013 vihreä, Jukka vuonna 2010 punainen, Jukka vuonna 2011 sininen, ja Jukka vuonna 2012 keltainen.

Pitäisi varmaan katsella ajan kanssa nuo aikaisemmatkin sääkset, mutta ainakin Jukkaan verrattuna Ilmari näyttäis tykkäävän enemmän Kreikasta kuin Italiasta :lol:

Kuva

Turvallista matkaa edelleen Ilmari :treehug:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Tekstipäivitys tullut


3.4.

Iltapäivän GPS-paikannukset jäivät jälleen tulematta. Aamuyön paikannukset paljastivat yöpymispaikan, joka sijaitsi 412 km suoraan pohjoiseen edelliseltä yöpymispaikalta

4.4.

Lähettimen toiminnan ongelmat jatkuivat: vuorokauden viimeinen paikannus tuli kello 13 paikallista kesäaikaa. Seuraavana aamuna kello 9 paikallista kesäaikaa saadun paikannuksen perusteella voidaan arvioida, että tämän päivämatkan pituus oli 473 kilometriä.

5.4.

Edellä mainittu paikannus kello 9 paljasti, että Ilmari oli jo illalla ylittänyt Algerian rajan. Nyt myös seuraavat viisi paikannusta onnistuivat ja osoittivat, että Ilmari reitti vain leikkasi Algerian kaakkoisnurkan ja siirtyi kello 15 paikallista kesäaikaa Libyan puolelle. Yöpymispaikka sijaitsi silmänkantamattomassa hiekkaerämaassa, josta Google Earth’issa on nähtävissä vakuuttavat valokuvat. Päivälle kertyi 536 lentokilometriä.

6.4.

Toistaiseksi ei ole saatu ainoatakaan paikannusta.

7.4.

Ensimmäinen paikannus tuli kello 15 paikallista kesäaikaa, jolloin Ilmari matkasi Välimerellä 80 km Bengasin kaupungista länteen. Seurattuaan neljä tuntia Libyan rannikkoa Ilmari lähti kello 19 paikallista kesäaikaa ylittämään Välimerta. Viimeisin paikannus tuli puolenyön aikaan, jolloin Ilmari oli enää 24 km päässä Kreetan rannikosta. Tuolloin Ilmarin lentokorkeus oli satelliitin mittauksen mukaan 100 metriä ja lentonopeus vain 18 kilometriä tunnissa.
Kahden viimeisen päivän osalta toivotaan seuraavan tietopaketin sisältävän toistaiseksi pois jääneitä paikannuksia, jolloin voidaan laatia tarkempi analyysi Ilmarin muuton alkupuoliskon vaiheista.

--------------------------------------------------------------------------------

Teksti: Pertti Saurola
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Kuva


Ilmari oli Välimerta ylittäessään yhtäjaksoisesti lennossa noin 17 tuntia, jona aikana taittui 926 km keskinopeudella 54,5 kilometriä tunnissa. Syksyllä Välimeren ylitys kesti 30 tuntia ja kilometrejä kertyi noin 1 160.

8.4.

Vuorokauden ensimmäiset paikannukset tulivat vasta kello 23 Kreikan paikallista kesäaikaa. Ne osoittivat, että Ilmari oli jäänyt ainakin vuorokaudeksi hengähtämään Kreetalle.


Luonnontieteellinen Keskusmuseo

Teksti: Pertti Saurola, 2013-04-09
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
iris
Registered user
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Helmi 2013 20:38
11

Viesti Kirjoittaja iris »

Kiitos Molly ja tantta, kyllä nuo yhtäjaksoiset merien yli lennot aiheuttavat melkein huimauksen täällä maan kamaralla, nytkin 17 tuntia, yöllä ja lopuksi enää 18 kmtunnin vauhdilla. Voimia palauttavaa hengähtämistä Ilmarille Kreetalla. Ja turvallista jatkoa.
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

Ilmarin fb-sivulta seuraava tieto:






Satelliittisääksi Ilmari


"Viimeiset hieman epätarkat paikannukset ovat tulleet keskisestä Kreikasta. Luultavasti tänään saadaan tarkempia tietoja..."

Ootellaan :cg2:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
tantta
Registered user
Viestit: 1919
Liittynyt: 28 Syys 2009 12:50
14
Paikkakunta: Kanta-Häme, Suomi, Finland

Viesti Kirjoittaja tantta »

Unkarissa
Kuva

Paluuperä järvelle

Kuva

paikannus nro 98 14.4. klo 15
"To do is to be"-Socrates
"To be is to do"-Plato
"Do be do be do"-Frank Sinatra
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

Kiitos tantta, jäinkin oottelemaan sun karttoja, kun Photobucket on mulla kiinni :lol:
Hienosti Ilmari etenee :smilie_wet_150:
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Avatar
Molly
Registered user
Viestit: 5111
Liittynyt: 27 Syys 2009 21:09
14
Paikkakunta: Helsinki, Suomi Finland

Viesti Kirjoittaja Molly »

Tässä uusimmat tekstipäivitykset tuohon tantan karttaan :D

*****


9.4.

Seurasi pitkä ”uutispimennys”, joka päättyi vasta 15.4. aamulla. Silloin saatu tietopaketti ei kuitenkaan sisältänyt ainoatakaan paikannusta, joka olisi tehty 9.4.

10.4.

Ensimmäiset tämän vuorokauden paikannukset oli tehty vasta kello 20 paikallista kesäaikaa. Tuolloin Ilmari oli jokseenkin keskellä Kreikkaa pienen tekoaltaan rannalla Deskati nimisen kaupungin kupeessa. Yöpaikka löytyi lähimetsiköstä altaan eteläpuolelta. Matkaa Kreetalta oli siis taittunut kahden vuorokauden aikana noin 535 km.

11.4.

Puolenpäivän aikaan Ilmari oli lennossa 76 kilometrin päässä edellisen yön lepopaikasta. Myöhempiä paikannuksia ei tämän vuorokauden ajalta ole saatu, joten yöpymispaikka jäi epäselväksi.

12.4.

Jos vuorokauden vaihtuminen lasketaan paikallisen ajan mukaan, tämän vuorokauden ajalle ei paikannuksia saatu. Järjestyksessä seuraava paikannus tuli yöllä kello 23 (GMT) eli seuraavan vuorokauden puolella kello 02 paikallista kesäaikaa. Tuolloin Ilmari oli Serbiassa ja yöpyi pienessä metsikössä, joka sijaitsee 22 kilometriä Belgradista suoraan länteen. Matkaa kahden yön takaisesta (10.–11.4.) yöpuusta oli kertynyt 547 kilometriä. Tässä vaiheessa Ilmarin reitti kulki jälleen hyvin lähellä syksyn 2012 reittiä.

13.4.

Aamuyön paikannusten jälkeen seuraava paikannus tuli jälleen vasta kello 23 (GMT). Ilmari yöpyi nyt Tisza-joen rannalla, edelleen Serbian puolella, mutta vain 16 kilometrin päässä Unkarin rajasta. Tämän päivän aikana Ilmari eteni vain 134 kilometriä.

14.4.
Vihdoin päiväsajankin paikannukset onnistuivat! Ne osoittavat, että Ilmari teki ensin mutkan Novi Kneževacin kaupunkiin, jatkoi sitten pohjoiseen yli Unkarin rajan, teki 30 kilometrin pituisen paluuperän pohjoiseen ja palasi illaksi Szegedin kaupungin tuntumaan. Tälle päivälle kertyi 96 lentokilometriä, mutta kevätmuutto eteni vain 37 kilometriä.


*****
Teksti Pertti Saurola, Luomus
All the birds have flown up and gone; A lonely cloud floats leisurely by. We never tire of looking at each other - Only the mountain and I. -Li Po-
Lukittu